|
||||||||
“ It used to be called boogie-woogie. Chuck Berry’s woorden in de hoofding hierboven, vormden in 2015 de drijfveer en de reden van oprichting van de vintage revival Roots R’n’R-band uit Dallas, TX, The 40 Acre Mule. Het vijftal maakte naam en verworven reputatie voor “het naadloos vervagen van de lijnen tussen Country, Soul en Rock & Roll”. Ze doen dit met songwriting die grenst aan het weemoedige uit de blues en de levendige old-school-herrie die klinkt in de straten! Beïnvloed door de grondleggers van R&B zoals Chuck Berry, Little Richard, Bo Diddley en Ray Charles en, geïnspireerd door recente artiesten zoals JD McPherson (staat dit jaar op de affiche van Goezot in’t Hofke 2020!), Nathaniel Rateliff en Gary Clark Jr., bouwde The 40 Acre Mule -of te wel: J. Isaiah Evans: gitaar & zang, Robert Anderson: drums, Tim Cooper: bas, Chris Evetts: bariton sax & percussie en John Pedigo: gitaar & zang- snel hun eigen unieke geluid op door het brouwen van een amalgaam van R’n’R, R&B, Soul en wat Country. Het was een geluid dat snel aanleunde bij bands als The James Hunter Six, The Reverend Horton Heat, Eleven Hundred Springs, Ken Bethea of Old 97s, Alejandro Escovedo, Rosie Flores en meer. Met hun album ‘Goodnight & Good Luck’ debuteerden The 40 Acre Mule vorig jaar bij State Fair Records. Ze namen tien tracks op, waarvan je zeker rap lyrisch zal worden. Dit bemerk je al direct in de opener “You Better Run”, een zwaar “Spoonful”-achtig blues nummer, waarin naast de bariton sax van Evetts, vooral de krampachtige zang van Evans, opvalt. Met “16 Days” wordt het tempo opgeschroefd tot een swinger waarin de band smeriger en gevaarlijker klinkt. In “Shake Hands With the Devil” zit de R&B vermengd met een smerig NY-Dolls punk geluid. Ook nu weer eist de bariton sax zijn plaats op. Cooper zet “Make Up Your Mind” in met een smerige Stooges-achtige fuzzbas waarin opnieuw R&B hand in hand gaat met zowel garagepunk als de kunstzinnige alt-rock van Morphine, de band van Mark Sandman & Dana Colley. “Be With Me” is het enige rustig nummer op hun album. Het is een eigenzinnige, stripped down soul ballade, waarvan naast de essentie niet veel overblijft. Wat meer funky, dat kan je van “Somethin’ Next to Nothin’” zeggen en “I’ll Be Ready” klinkt door de percussie even wat meer tropisch, maar wordt een vrolijke garagerocker die bij sommigen, gezien het hoge Nathaniel Rateliff gehalte, zeker wat zal losmaken. “Hat in Hand” maakt door Evans’ soulvolle zang en schroeiend harde gitaarsolo indruk en, als de boogie “Bathroom Walls” op snelheid geraakt, komt er, zeker zoals bij mij, dat aanstekelige John Fogerty gevoel opzetten. Dan blijft er nog de afsluiter “Josephine”. Het is een stuwend R&B-nummer, ook door Rateliff geïnspireerd en, vol met opgewekte inspirerende New Orléans’ invloeden. Met hun debuutalbum ‘Goodnight & Good Luck’ staat The 40 Acre Mule klaar om de wereld wakker te schudden met een aanstekelig amalgaam van R&B en méér! “ With their debut album "Goodnight & Good Luck", The 40 Acre Mule is ready to wake up the world with a catchy amalgam of R&B and more!... “ (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans
Album track list: Album line-up: Discography 40 Acre Mule:
|
||||||||
|
||||||||